De Fontys minor Digital Marketing gaf mij – en twee andere studenten – de mogelijkheid om gratis naar Shopping Today te gaan. Een evenement waarvan de kaartjes €300 per stuk kosten. Mijn hoge verwachtingen zijn deels waargemaakt, maar ik ben hier en daar ook teleurgesteld. In dit artikel vertel ik over hoe ik Shopping Today ervaren heb.

De eerste presentatie die ik volgde was door GFK, The latest facts and figures op het gebied van digital marketing. Het punt wat het meeste indruk op mij maakte, was dat mobiel booming is in Nederland, maar dat mobiel betalen nog niet aan slaat. Er ligt hier dus een hele grote kans voor bedrijven.

The next big thing volgens GFK:

  • shopping by voice
  • Bezorging met droes
  • Virtual reality om te shoppen
  • Artificial intelligence

Mijn favoriet: Picnic

Joris Beckers vertelde openhartig over het ontstaan van Picnic en ook hoe het komt dat ze zo’n succes zijn. Dit was mijn favoriete presentatie van de dag. De key take away: Luister naar je klant en doe er wat mee.

Dat uit zich bij Picnic bijvoorbeeld door een beperkt assortiment aan te bieden en aan de klant te vragen of ze iets missen. Ze hebben dus één soort ketchup en voegen er pas een aan toe wanneer de klant aan geeft dat hij er behoefte aan heeft.

Het leek een logische stap om niet vanuit een traditionele supermarkt een levensmiddelen bedrijf op te richten. En tóch zijn er supermarkten die een fysieke supermarktlocatie als magazijn gebruiken. Eigenlijk best raar.

Op de vraag uit het publiek of Picnic een toekomst zag in de combinatie om boodschappen en pakketjes rond de brengen, reageerde de spreker zeer enthousiast. Ik ben benieuwd!

Vandaag leren, morgen presteren

Het motto van shopping today werd door de overige sprekers die ik bezocht goed uitgedragen. Er werd veel hetzelfde verteld, maar toch steeds in een ander jasje. De belangrijkste punten:

  • Start vandaag nog met het verzamelen van data: Denk groot, begin klein
  • Leer vertrouwen op data
  • Zorg ervoor dat je bezoeker niet anoniem blijft. Door een klant te segmenteren kun je gepersonaliseerde content aanbieden: Context is king!
  • Het mappen van de customer journey is een belangrijk onderdeel om je klant op de juiste tijd, via het juiste device te bereiken.
  • Een salesfunnel is essentieel om je conversie te optimaliseren.
  • Er zijn veel verschillende manieren om conversie te optimaliseren. A/B of multiple variatie testing is de meest populaire.
  • Luister naar wat de klant wil en doe er iets mee!

Opvallend

De grootste teleurstelling was de Q&A met Margaret Versteden, Bol.com en Pieter Heij, de Bijenkorf. Op vragen werd gereageerd met veel praten, zonder dat er daadwerkelijk iets verteld werd. De klapper van de dag was toch wel het ‘motto’ van de Bijenkorf. Copy the best and do it faster than the rest. Een heel begrijpelijk motto, maar niet een die ik van de daken zou schreeuwen op een dag waar innovatie en vernieuwing zo hoog in het vaandel staat.

Niets nieuws

De theorie die ik op Shopping Today te horen heb gekregen was voor mij niet nieuw. (De business cases natuurlijk wel.) Dit stelde mij in eersten instantie teleur. Nederland is een koploper als het gaat om vernieuwing en innovatie op het gebied van digital marketing. De bedrijven die hebben gesproken zijn de koplopers van Nederland.

Na een kleine reflectie bedacht ik me dat het juist goed is dat ik niets nieuws heb geleerd! Als de koplopers werken met theorieën en modellen die ik al ken, betekent het dat ik goed op de hoogte ben van de laatste trends in e-commerce land.

De key take away voor mijzelf: Ga zo door!

 

One thought on “Beurs: Shopping Today”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *