De eerste weken van de Fontys minor Digital marketing zijn we overspoeld met informatie door gastsprekers. Voor mij waren ze niet allemaal even interessant of leerzaam, daarom heb ik een selectie gemaakt van de sprekers waarvan ik het meeste heb geleerd of die me het meest bij zijn gebleven.

De gastsprekers hebben geen direct verband met het behalen van mijn leerdoelen, maar ze hebben wel bijgedragen aan mijn ontwikkeling als digital marketeer. Dit artikel valt daarom onder de categorie ‘bijvangst’

 

Markteffect – Hoe maak je marktonderzoek leuk?

Gerard Beule van Markteffect gaf ons aan de hand van treffende voorbeelden een nieuw perspectief op marktonderzoek. Goed onderzoek is cruciaal bij het maken van belangrijke beslissingen en uitvoeren van (kostbare) opdrachten.

De PSV-case was voor mij een echte eye-opener.
Uit onderzoek van Markteffect bleek dat de PSV stadionbezoeker een sterke behoefte aan WiFi had. Enkele duizenden Euro’s zijn geïnvesteerd, maar op de dag van de lancering protesteerden de supporters van de harde kern. “Daar zit je dan, in je skybox met de grote heren van Ziggo, PSV en Markteffect…”

Gelukkig bleek uit de data dat de supporters in het vak van de harde kern de hoogste dichtheid qua aantal gebruikers had én per gebruiker het meeste WiFi gebruikten.

 

Greenhouse Group – Data, the beating heart of a company

Erik Driessen vertelde in sneltreinvaart over de mogelijkheden om je doelgroep te tracken en targeten. Hier zitten een hoop haken en ogen aan, zoals privacy, cross device tracking en meerdere gebruikers op één apparaat. Greenhouse Group is bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden ervoor zorgen dat deze problemen tot het verleden behoren.

Hoewel ik niet de ambitie heb om die hard met data bezig te zijn, vind ik het belangrijk om op de hoogte te zijn en blijven van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van tracking van klanten.

 

Incentro – Neuromarketing

Gert-Jan Schikker wees ons op het belang van het ‘erkennen en herkennen van de klant’.

Quick wins:

  • Optimalisatie + Personalisatie + Integratie = Engagement.
  • Pagina’s die niet werken verbeteren
  • Betalen doet pijn, zorg voor een verzachting
  • ‘€10,00′ converteert slechter dan ’10’
  • Hersenen zijn slecht in extrapoleren
  • Verkoop niet aan ontevreden bezoekers, maar help ze
  • Voorkom dat bezoekers anoniem blijven

 

Shopping Minds – Personalisatie in e-commerce

Leonard Blommendaal liet in sneltreinvaart een aantal cijfers en cases zien waarin het belang van personalisatie in e-commerce goed naar voren kwam. “Steed meer markten vlakken af en daar komt communicatie steeds meer op!”
Zoals Gert-Jan ook al zei: Personalisatie zorgt ervoor dat de bezoeker meer oplevert, zowel direct als op de lange termijn.

 

Trade Doubler – Affiliate Marketing

Een paar maanden geleden heb ik als side project een tijdje geblogd om te ervaren hoe het is om een publisher te zijn. Door de presentatie van Jurgen de Vries kreeg ik inzicht in de kant van de adverteerders.
Tijdens de presentatie vlogen afkortingen als CPA, CPS, CPL, CPM, CPI en CPC ons om de oren. Als je die goed kunt combineren met de user journey, kun je een goede bijdrage leveren in de wondere wereld van affiliate marketing.

 

Weconomy lab

Het Weconomy college overtrof al mijn verwachtingen. Het gaf inzicht in new business models, manieren om je bedrijf te laten groeien, synergetische marketing, virtual guardian angels en duurzame marketing.

De mooiste uitspraak vond ik dat de klant in het limbische systeem geraakt moet worden. “Wanneer je de klant raakt in het punt waar taal niet toereikend is en een gevoel losmaakt, heb je een grote kans op langdurig succes”.

 

Ethiek en recht voor ICT

Bart Wernaart vertelde op een leuke, laagdrempelige manier over ethiek en recht op het gebied van ICT. De voorbeelden uit de actualiteit, een stappenplan en een flinke dosis humor waren genoeg om mijn aandacht een hele dag vast te houden.

De vergelijking tussen het recht in Nederland en Amerika zijn mij het meeste bijgebleven en hebben me nogmaals doen beseffen dat we in Nederland – en Europa – goed door de wet beschermd worden. En dat is maar goed ook!

 

PauwR – Programmatic buying

Lies Jansen legde in korte tijd lastige, ontastbare begrippen als programmatic buying en real time bidding uit aan de hand van modellen en visualisaties. Een kort, krachtig en nuttig gastcollege.

 

Eveline van Zeeland – Human Computer Interaction

Ik had mijn naamgenoot al eens voorbij zien komen op Twitter met een hele interessante Keynote. Eveline bracht tijdens het college psychologie, marketing en ICT op een duidelijke manier samen. Het liet me inzien dat ik al bezig was met HCI, maar dat ik het nog niet zo benoemde. Ik verwacht vooral tijdens de businesscases en afstuderen profijt te hebben van de theorie die in de les behandeld is. Het zal mijn onderzoek nog gefundeerder maken.

 

One thought on “De beste gastcolleges”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *