Op maandag 19 december heb ik samen met Tim van Iersel een gastcollege Search Engine Marketing gegeven voor English stream ICT&Business studenten. Samen met Tim van Iersel heb ik een Engelse presentatie van 60 minuten voorbereidt en gepresenteerd.

De inhoud was als volgt:

  • Het belang van Search Engine Marketing
  • Het verschil tussen organisch (SEO) en betaald (SEA)
  • Inzicht in de Google AdWords interface
  • Het tot stand komen van de AdWords veiling prijs
  • Opdracht: Zoek de duurste keywords op
  • De geschiedenis van zoekmachines
  • Het marktaandeel van Google in Nederland en de wereld
  • Wat is user intent
  • Hoe doe je zoekwoorden onderzoek
  • Wat houdt website relevantie in
  • On-page optimalisatie
  • Een lijst met 8 SEO Quick wins
  • Off-page optimalisatie

Op dagelijkse basis ga ik om met mensen die op zijn minst een affiniteit met online marketing hebben. Hierdoor vervaagt voor mij de grens tussen basiskennis en expertise. Het voorbereiden van de presentatie heeft me meer bewust bekwaam gemaakt van mijn online marketing kennis. Door een stap terug te doen heb ik geleerd wat ik weet en heb ik andere mensen een introductie kunnen geven in mijn vakgebied.

Het opstellen van de presentatie vond ik lastiger dan ik van tevoren had gedacht. Het presenteren daarentegen ging me heel gemakkelijk af.

Geïnteresseerd in een gastcollege door mij (en Tim)? Mail dan naar eveline@ncks.nl om de mogelijkheden te bespreken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *