In de eerste weken van de Fontys minor Digital Marketing zijn er een aantal pressure cooker sessies gehouden door docenten en gastsprekers. Vaak bestonden deze dagen uit kennisdeling, het uitvoeren van een opdracht en het presenteren van de resultaten.

In dit artikel beschrijf ik de pressure cooker lessen met bijbehorende producten – en feedback.

Fontys Educational Designers – Talentsessie

De Fontys Educational Designers (FED) Talentsessie bracht een nieuwe kijk op leren en onderwijs. We begonnen de dag door iets over jezelf, waar je energie van krijgt en wat je uit de dag wilde halen te vertellen. Een leuke manier om de klasgenoten te leren kennen en goed stil te staan bij wat je verwacht van de dag.

Voor het herkennen van onze talenten werden bordspellen gebruikt. Met een groepje speelden we een spel, zonder gebruik te maken van de gebruiksaanwijzing. Leren door te doen. Daarna achterhaalden we welke talenten we in onszelf gevonden hadden tijdens het spelen of uitleggen van het spel.
Uitkomst: Ik ben slecht in luisteren, goed in uitleggen, goed in geduld bewaren en ik zorg ervoor dat iedereen in de groep betrokken wordt.

Het laatste deel van de dag schreef ik een droom op. Door stil te staan bij wat IK wil brengen en halen, keek ik op een andere manier naar de minor. Ik voel een soort eigenaarschap op mijn eigen doelen te behalen in plaats van het ‘Fontys dansje’ te doen voor een voldoende.


Producten
Opzet voor een talentenspel
Een droom – zoals te zien in op de linkse foto in de Twitter status.

SAMR – Workshop Big Data

SAMR vertelde in een interessante presentatie over de mogelijkheden van Big Data. Het koppelen van verschillende databases kan bedrijven inzicht in geven in het gedrag van klanten, en dit misschien zelfs voorspellen.

De eerste opdracht: Schrijf allemaal minimaal één dataset op
De tweede opdracht: Ga in groepjes bij elkaar zitten en probeer de datasets te koppelen.

Uitkomst: Vakanties – Een algoritme met een kleine knipoog
Door het koppelen van onze datasets, kunnen we voorspellen waar mensen op vakantie willen en de optimale prijs berekenen. De vakanties (linksboven) hebben verschillende prijzen op basis van de tijd in het jaar dat of tijde van de dag die ze vertrekken (rechtsboven). Deze adviesprijs van een vakantie kan hoger worden wanneer er meer vraag is. Dit kun je voorspellen door gegevens als evenementen (linksonder) en zoekgedrag van de consument (rechts midden) te combineren.
Een bedrijf kan hiermee de perfecte prijs voor een vakantie opstellen.
Door voorspellingen toe te passen, kunnen ze voor betere prijzen vakanties inkopen.
OF
Een consument kan hiermee de best passende of goedkoopste deal vinden.
Er kan bijvoorbeeld een suggestie gedaan worden: Als je over twee weken gaat, zul je €X goedkoper uit zijn.

Big data sessie

Essay – Visie op SEO

Wat is de rol van SEO wanneer het het internet via slimme apparaten wordt benaderd?

Iedere dag wordt er meer content geproduceerd. De tijd dat je naar een bedrijf belt voor meer informatie is nagenoeg voorbij – vooral bij de jongere generatie. Het is zelfs voor robots moeilijk om bij te houden wat er allemaal gedeeld wordt, laat staan dat een mens het bij kan houden.

Om ervoor te zorgen dat de mens de benodigde informatie op de juiste plaats op de juiste tijd krijgt, worden internetpagina’s door robots geïndexeerd. Dit betekent dat semantisch correcte websites door robots ‘begrepen’ kunnen worden. Deze robots kunnen op verzoek de gewenste informatie naar de gebruiker sturen. Voorbeelden hiervan zijn zoekmachines die relevante artikelen, bioscooptijden, webshops en vertalingen bieden.

Er wordt steeds vaker gesproken over Internet of Things (IoT). Dit komt neer op het idee dat alle apparaten in de toekomst ten alle tijden met elkaar verbonden zullen zijn. Het kan een mooi voorbeeld zijn van gemak dat de mens dient. Echter, apparaten die allemaal een andere (programmeer)taal spreken, kunnen niet optimaal met elkaar verbinden en communiceren. Wanneer alle apparaten volgens één gezamenlijke standaard ontwikkeld worden, kan dit (potentiële) probleem uit de weg genomen worden.

Neem een voorbeeld aan websites die gebouwd worden volgens de W3C standaard. Wanneer alle browsers voldoen aan de nieuwste W3C standaard, hoeft het geen probleem te zijn dat de gebruikers apparaten van verschillende merken hebben. Dat is een groot voordeel aan web based programma’s.

Voor een succesvolle IoT is het van belang dat er volgens deze standaard ontwikkeld wordt – of dat er een vergelijkbare standaard komt.

Hoe speelt zoekmachine optimalisatie (SEO) een rol in IoT?

Om optimaal gebruik te maken van IoT, is het de bedoeling dat apparaten onderling met zo min mogelijk tussenkomst van de mens kunnen communiceren. Gemak dient immers de mens. Om ervoor te zorgen dat de apparaten zelfstandig websites kunnen ‘lezen’, moet er meer dan ooit rekening gehouden worden met de indexeerbaarheid van websites. Aangezien je niet langer mensen, maar robots probeert aan te trekken, zal SEO veranderden. Websites hoeven niet langer alleen mooi te zijn, ze moeten aan de achterkant goed in elkaar steken. Met IoT gaan marketeers naar mijn verwachting nog preciezer inspelen op de behoefte van de klant op basis van locatie, gemoedstoestand, device en persoon. Hier moeten apparaten én websites wel klaar voor zijn.

Een voorbeeld hoe IoT in mijn ogen in de toekomst zal werken:

Wanneer de melk in je koelkast bijna op is, krijg je van de koelkast een notificatie dat het pak bijna leeg is. Je geeft aan dat de koelkast toestemming krijgt om nieuwe melk te kopen. De koelkast weet op basis van aankopen in het verleden welke melk je het liefst hebt. De koelkast zal opzoek gaan naar jouw favoriete merk – op basis van aankopen in het verleden, een bestelling plaatsen bij de supermarkt en op basis van je agenda een bezorgafspraak inplannen. Op je telefoon krijg je een notificatie met een bestelbevestiging.

Een stap verder is inspelen op emotie: Je telefoon heeft aan de manier waarop je loopt gedetecteerd dat je chagrijnig bent. De supermarkt stuurt een gratis chocoladereep mee. Een blije klant is immers in blijvende klant.

Er vanuit gaande dat IoT een hit zal worden in de toekomst, zal SEO een hele andere en veel grotere rol gaan krijgen voor bedrijven en consumenten dan het nu al heeft. De combinatie van een goede standaard en SEO zullen onmisbaar worden, omdat er geen speciale programma’s geschreven worden om contact te leggen. De koelkast – supermarkt – agenda – telefoon etc. communiceren allemaal met elkaar op basis van web-based programmeertalen met zo min mogelijk tussenkomst van de mens. Gemak dient immers de consument.

Feedback: Boeiende insteek, zoals vorige week al besproken is dit precies waar Linked Data over gaat. Stap naar emotie vind ik wat ver gezocht vooralsnog, maar van wearables naar edibles of digestibles is zo gemaakt. nice!

Datavisualisatie

Tijdens onze datavisualisatie workshop kregen we eerst wat theorie. Daarna werden we uitgedaagd om een datavisualisatie te maken. Tijdens mijn opleiding had ik zelf nog geen animaties gemaakt, daarom heb ik ervoor gekozen om een onderwerp van de minor uit te leggen in een animatie.

Feedback: Het filmpje ziet er leuk uit. In enkele seconden is er uitgelegd waar soms bijna een uur voor nodig is. Zeer effectief.
Datavisualisatie

Bright & New Brand Activators – Databasemarketing

Van Bright en New Brand Activators kregen we een interessant college over klantsegmentatie en de rol van databases. Daarna werden uitgedaagd om in groepen (opdracht🙂 een campagne voor de Bijenkorf te ontwikkelen.

In de briefing kwam duidelijk naar voren dan de Bijenkorf insteekt op exclusiviteit en ervaring. Ons idee was het personaliseren van de email marketing.
Verkopers hebben meestal een eigen account waarmee ze afrekenen. Door dit te koppelen aan een persoon via de klantenkaart (waarmee ook de volledige aankoopgeschiedenis bekend is), kun je een super gepersonaliseerde aanbieding doen. Er kan bijvoorbeeld een foto van de verkoper in de email geplaatst worden met een advies. Dat advies kan waarschijnlijk cross-selling of zelfs upselling zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld een overhemd hebt gekocht van het merk Y bij verkoperX, kan er in de email staan: “Nieuw in de winkel, jasjes van merk Y. Kom je hem binnenkort passen? Groetjes, VerkoperX”

Feedback: Het idee van cross-selling en up-selling is niet nieuw, maar om dit te koppelen met een verkoper in de winkel.. Daar hadden we nog niet aan gedacht! Hier kunnen we wel wat mee.

Download hier de presentatie van de Bijenkorf pressurecooker

Bart Wernaart – Ethiek en recht

Bart Wernaart hield een zeer boeiend college over ethiek en recht met betrekking tot data. Eerst hoe het werkt in Nederland en Europa en vervolgens over de verschillen met Amerika – en waar we mee uit moeten kijken als het gaat om Amerikaanse websites.

Opdracht: Beschrijf wat privacy betekent voor jou?

Privacy voor mij is dat ik zelf baas ben over mijn eigen gegevens. IK bepaal of ik MIJN gegevens deel met platformen zoals Facebook, Google, Twitter maar ook met kleinere spelers. Dit berust op een wederzijds vertrouwen: Ik ga normaal om met de producten waar ik gebruik van maak en zij gaan normaal om met mijn data.
Bedrijven die mij tracken op websites, zonder dat dat mij dat verteld is, valt hier dus niet onder. Ook al heb ik niets te verbergen. Zij verdienen namelijk geld, zonder dat ik voordeel heb van hun producten. Daarnaast is wat zij doen illegaal.

Opdracht: Vind je dat de Europese wetgeving jou genoeg beschermt?

Ja, ik vind dat de Nederlandse en Europese wetgeving mij goed beschermen.
Het probleem is echter dat het College Bescherming Persoonsgegevens onderbezet is. De wetten en regels kunnen dus niet gehandhaafd worden. De wetgeving zou mij in theorie dus wel beschermen, maar door de onderbezetting kan dit niet waargemaakt worden. Het gevolg is dat bedrijven de grenzen van de wet op kunnen zoeken zonder bestraft te worden, omdat ‘ernstige zaken’ voor gaan.

2 thoughts on “Pressure cooker producten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *