In de eerste weken van de Fontys minor Digital Marketing heb ik heel veel geleerd, talenten ontdekt, ben ik bewuster bekwaam geworden en heb ik nog meer liefde voor digitale marketing ontwikkeld. Naast de minor heb ik verschillende projecten die bijdragen aan mijn persoonlijke- en professionele ontwikkeling.
Al met al een zeer succesvol begin van het semester.

Ervaring

In de eerste weken van de minor heb ik heel veel geleerd. Verschillende begrippen zoals bijvoorbeeld SEO, SEA, customer journey en overtuigingsprincipes zijn tijdens mijn studie ICT&Mediadesign al wel eens voorbij gekomen. Door de gastcolleges, bedrijfsbezoeken, workshops en het Shopping Today evenement heb ik meer praktijkcases meegekregen dan ik had kunnen dromen. Ze inspireren mij om hard te werken en eigenaarschap voor mijn werk te nemen. Voor mijn gevoel wordt dit door docenten en gastsprekers gezien en gewaardeerd. Het is dan ook mijn bedoeling om met dezelfde energie de volgende fase van de minor in te gaan.

Talent

In de klas zitten we met veel verschillende studenten in de klas. Vooral voor de marketing- en journalistiekstudenten gaat het technische gedeelte wel eens te snel. Het is super gaaf om dan iets op een laagdrempelige manier uit te leggen en een soort lichtje in de ogen van mijn medestudenten te zien branden.

Ook vind ik het tof dat ik door mijn technische achtergrond een andere kijk op projecten heb. Ik kan zowel aan anderen leren als van anderen leren. Hierdoor heb ik meer vertrouwen gekregen in de rol die ik kan spelen in toekomstige teams. Zowel binnen de minor als ver daarna. Wel moet ik er iets beter op letten dat ik mijzelf niet mee laat slepen in mijn enthousiasme. Ik wil nog wel eens anderen overschaduwen door mijn ideeën door te drukken.

Leerdoelen

Mijn leerdoelen heb ik voor nu nog ietwat breed gehouden. Wanneer de cases bekend zijn zal ik de leerdoelen concreet maken, zodat ze op maat gemaakt zijn bij de case die ik zal uitwerken.

  • Google Adwords en Google Analytics gecertificeerd zijn
  • Aan de hand van (ruwe)data conclusies kunnen trekken
  • Een digitale marketingstrategie op kunnen zetten
  • Op een toegankelijke manier kunnen rapporteren aan stakeholders

Uitdagingen

Buiten de minor heb ik een paar spannende projecten lopen die mij in mijn persoonlijke- en professionele ontwikkeling in de lift zetten. De Sligro sessie vond ik spannend, omdat ik aan vreemde mensen moest presenteren wat onze groep in een uurtje bedacht had. Uiteindelijk werd er positief op gereageerd. De volgende keer zal zo’n situatie minder eng zijn. De volgende Sligro sessie wordt voor november gepland.

Via mijn Fontys netwerk ben ik uitgenodigd om mee te denken over de nieuwe Informatie Voorziening (IV) strategie voor Fontys 2020. Tijdens de voorstelronde kwam ik erachter dat ik die dag zou samenwerken met docenten, lectoren en onderwijsondersteunend personeel. Er was één werknemer bij die in deeltijd studeert. Opeens vond ik het erg spannend om mijn stem te laten horen.
Tijdens de sessie kwam ik erachter dat mijn input als student én professional gehoord en gewaardeerd werd. Ik heb zelfs de eindpresentatie van onze groep mogen houden. Nu weet ik dat ik mijn mannetje (of vrouwtje. Mompelt iets met emancipatie) kan staan.

Naast mijn minor werk ik voor Fontys Educational Designers (FED) (contract 0,2fte). In de groep ben ik de communicatie ‘professional’. De leden van FED komen naar mij toe voor zeer uiteenlopende adviezen als het gaat om communicatie.
De term ‘professional’ beangstigt mij, omdat er voor mijn gevoel een verwachting aan hangt. Een professional hoort toch alles te weten?
Dat een professional niet per se een alwetende vuilnishoop is, daar ben ik nu wel achter. En toch blijft het spannend. Binnenkort wordt er bijvoorbeeld een namens FED een Fontys brede nieuwsbrief verzonden. Drie keer raden wie de eindverantwoordelijke is van die nieuwsbrief?

De volgende reflectie zal ik de uitkomst vertellen. To be continued…

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *