Op 1 juli 2016 is het FHICT Digital Business Innovation evenement gehouden. Georganiseerd door Fontys Hogeschool Business studenten met vernieuwing en innovatie op het gebied van IT in de retail als hoofdonderwerp.

Een van de sprekers was Maurice van Veghel, CIO en IT Director van Sligro Food Group. Maurice had eerder die maand al een presentatie voor Fontys studenten gehouden. Op het laatste moment besloot hij dat hij het dit keer helemaal anders wilde doen. In een half uurtje improviseerde hij een case om met ons te behandelen.

Op een kruk plaatste hij symbolisch drie glazen. Het eerste glas vulde hij met chocolaatjes. ‘Bij Sligro hebben we het mooiste assortiment. Daar geloof ik echt in.’
In het tweede glas liet hij een USB-stick vallen. ‘Daarnaast hebben we van iedere klant de aankoophistorie die tot 12 jaar terug gaat. Dus dat hebben we ook.’
Op het derde glas plaatste hij een dikke portemonnee ‘Als laatste hebben we budget. We hebben geld.’

De vraag: ‘Wat kunnen we hiermee doen?’

In de resterende 20 minuten hebben we ideeën gebrainstormd en antwoord gekregen op iedere vraag die we hadden. Maurice was zeer tevreden met de uitkomst en nodigde ons uit voor een Sligro-brainstorm-sessie. ‘Als jullie ideeën brengen, zorgen wij voor eten’.

Sligro brainstorm sessie

Op donderdagavond 13 oktober was het zo ver. We werden van harte welkom geheten in de Sligro 3.0 vestiging in Eindhoven. Uit de voorstelronde bleek dat bijna iedereen ICT&Business studeerde. Op de vraag wat we kwamen halen en brengen, antwoordde ik dat ik inspiratie, motivatie en kennis op het gebied van mediadesign en digital marketing kwam brengen en een kijkje in de keuken van Sligro Food Group kwam halen.

De deelnemers werden in groepen verdeeld. Het was voor mij te merken dat ik de enige mediadesigner in de groep was en ik had het gevoel dat de groepsleden niet veel van e-commerce wisten. Voorstellen van groepsgenoten waren onder andere een zelfrijzende auto, bezorging met drones en het thuis winkelen met virtual reality.

Mijn input was het gebruiken van de verkoopdata om daarmee klantprofielen op te stellen die gebruikt kunnen worden om actief en persoonlijk te targeten en retargeten. Bij voorbeeld met e-mails en zelfs met drukwerk.

 

Emté is onderdeel van de Sligro Food Group. Er zou gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid om op verzoek meer assortiment uit de Sligro in de Emté te verkopen. Dit zou kunnen door restaurants hun favoriete producten te laten delen, die door consumenten aangevraagd, besteld of gekocht kunnen worden. Het restaurant kan hiervoor gratis producten, punten of zelfs affiliate inkomsten krijgen.

Wordt vervolgd…

Maurice was erg te spreken over het eindresultaat. Hij wil graag nog een vervolgsessie houden waarbij de deelnemers kunnen kiezen voor B2B of B2C en dieper in kunnen gaan op het plan van aanpak. Deze kan gepresenteerd worden aan de ‘hoge heren’ van Sligro Foodgroup en andere geïnteresseerden.

Uiteraard heb ik mijzelf hiervoor opgegeven. Dus, wordt vervolgd…

 

One thought on “Sligro sessie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *