Voor Zetes Nederland heb ik samen met mijn projectgroep de afgelopen drie werkweken aan een digital marketingplan gewerkt waarmee Zetes de online zichtbaarheid kan verhogen. In dit artikel vertel ik meer over de opdracht, de werkwijze, het eindresultaat, mijn rol binnen het project, licht ik toe wat mijn leermomenten waren en vertel ik welke leerdoelen ik met dit project heb afgevinkt.

De opdracht

Zetes is een bedrijf dat oplossingen biedt om de gehele supplychain te managen. Van ruw grondmateriaal tot product in de schappen, alles is te traceren met de oplossingen van Zetes. In de afgelopen jaren heeft Zetes steeds meer diensten aan het aanbod toegevoegd, om zo een complete oplossing te kunnen bieden aan de klant. Hierbij wordt een totaaloplossing geboden zoals geen enkel ander bedrijf dat doet.

Het doel van Zetes is het opzetten van een campagne om daarmee de online zichtbaarheid te verhogen en awareness te creëren.

De uitvoering

In de eerste week is er een inventarisatie gemaakt van de midellen die Zetes al inzet om de awareness te verhogen. Uit gesprekken met de communicatie afdeling en de Digital Marketing Manager van Zetes wereldwijd is gebleken dat de voorkeur sterk naar Google AdWords en een social media strategie neigde.

Met de projectgroep is besproken om een driedelig adviesrapport uit te brengen, namelijk Search Engine Marketing (SEM), social media strategie en Google Tag Manager.

Op het moment van schrijven is de eindpresentatie nog niet gehouden. Deze zal over een week bij Zetes plaatsvinden.

Het eindresultaat

Het adviesrapport is een zeer omvangrijk verslag waarmee de marketing afdeling van Zetes meteen aan de slag kan. De reactie op het rapport zal volgen tijdens de eindpresentatie.

Mijn rol en bijdrage aan het project

Vanwege de korte doorlooptijd van het project, hebben we ervoor gekozen om de diepte in te gaan met het rapport. Mijn rol neigde naar groepsleider, maar we waren allemaal verantwoordelijk voor ons eigen onderdeel.

Mijn bijdrage is het hoofdstuk over SEM, waarin ik een uitgebreid stappenplan voor een AdWords campagne heb beschreven. AdWords is namelijk meer dan alleen een advertentie met een linkje. Na het lezen van mijn deel van het document is dat duidelijk.
Naast mijn eigen onderdeel heb ik feedback op mijn groepsgenoten gegeven om zo de kwaliteit van het product te verhogen.

Wat ik heb geleerd

Het project verliep zeer soepel. Zetes was zeer vrijgevig met toegang tot informatie. De lijntjes waren kort, waardoor er snel geschakeld werd.

Ik ben erg streng geweest op het waken voor de scope van het project. Het gebeurt me namelijk vrijwel ieder project dat er meer gedaan wordt dan in eersten instantie de bedoeling was. Voor het eerst heb ik het gevoel dat het écht gelukt is. Er waren geen onvoorziene omstandigheden, de planning was goed en er is opgeleverd wat er aan het begin is afgesproken.

Door het schrijven van mijn onderdeel van het document heb ik ook meteen geleerd voor mijn Google AdWords Fundamentals, wat ik met een score van 88% heb gehaald.

Leerdoel: Een digitale marketingstrategie op kunnen zetten

“De student kan een goed gefundeerde marketingstrategie opzetten.”

Voor dit leerdoel geef ik mijzelf een goed. Voor Zetes heb ik onderzoek gedaan wat er komt kijken bij een goede AdWords strategie, maar ik kwam er al snel achter dat het opzetten van een campagne meer is dan een account aanmaken en keywords betalen.

Door mijn bijdrage aan het project heb ik het gevoel dat ik Google AdWords en SEM goed doorgrond. Ik heb dit op een duidelijke manier weten te beschrijven met een stappenplan waarmee de marketing afdeling van Zetes meteen aan de slag kan. Het betreft een marketingstrategie die is gebaseerd op onderzoek en input van de marketing afdeling van Zetes. Met andere woorden: Een goed gefundeerde marketingstrategie.

Leerdoel: Op een toegankelijke manier kunnen rapporteren aan stakeholders

“De student kan de gehele strategie op een laagdrempelige manier rapporteren aan de stakeholders en alle vragen naar tevredenheid beantwoorden”

Voor dit leerdoel kan ik mijzelf nog geen beoordeling geven. Mijn verwachting is echter dat ik voor dit onderdeel een goed of beter haal. In de eerste plaats omdat mijn SEM onderdeel een helder, laagdrempelig verhaal is waar een persoon met een affiniteit voor marketing zeker uit moet komen.

Volgende week volgt de presentatie, waaruit zal blijken of de strategie laagdrempelig is voor de stakeholders en of ik alle vragen naar tevredenheid kan beantwoorden.

Wil je alle leerdoelen nog eens teruglezen? Bekijk dan mijn artikel: Leerdoelen minor Digital Marketing. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *